Wilde Vaart viert na het klussen kerst

Gisteren heeft de Wilde Vaart het jaar heerlijk afgesloten. Na de nodige voorbereidingen, een aantal aanpassingen in het wv-hok en onder begeleiding van de top 40 kerstnummers, hebben we met z'n alle lekker gegourmet!

ozio_gallery_nano

Onderhoud 2011

Als Wilde Vaarders (of moeten we onszelf explorers noemen??) hebben we natuurlijk één favoriete bezigheid. Waarschijnlijk denkt iedereen nu dat wij het liefst gewoon op de bank hangen met een biertje (of toch liever een cola??) of dat we het liefst ons hok versieren met allemaal leuke vlaggen of misschien nog een leuk spel met de waterscouts doen. Allemaal goed, allemaal dingen die wij graag doen, maar niet onze favoriete zaterdagbesteding. Onze absolute nummer één blijft natuurlijk het onderhoud!!

Iedere zaterdag in de winter, en met een beetje pech ook in de zomer, gaan we op het Prinsemolenpad aan het werk om zo snel mogelijk onze boten weer in het water te krijgen. Op dit moment hebben we drie boten te onderhouden: de Storm, de Bries en de Typhoon zijn op dit moment de boten van de Wilde Vaart en moeten dus ook door ons onderhouden worden. Even een kort rekensommetje: drie boten, onderhouden door vijf Wilde Vaarders betekent dus 0,6 boot per persoon.

Appeltje eitje denkt u misschien nu wel. Maar vergis u niet, onderhoud blijft altijd een grote klus. Om even een korte indruk te geven van wat wij doen bij het onderhoud volgt hier een overzichtje: We verdelen het onderhoud in twee soorten: het staal en het houtwerk. Het staal betekent de boten, de roeren en de zwaarden. Hierbij moet eerst altijd de onderkant van de boten zwart geverfd worden, hetzelfde met de roeren en de zwaarden, en daarna worden de boten weer omgedraaid en wordt de binnenkant wit geverfd en de randen aan de buitenkant groen en geel.

Tot zover het staalwerk. Na het verven van het staal moet ook het houtwerk nog gedaan worden. De riemen, de giek, de gaffel en de masten moeten (eigenlijk ook ieder jaar, maar dat wil nog wel eens misgaan…) in de lak gezet worden en eventueel opnieuw gemerkt worden.

Al met al dus nog een flinke klus. Maar toch ook altijd weer een gezellig klusje. Met zijn allen buiten (of binnen met het houtwerk) bezig zijn met de radio aan levert altijd leuke/ gezellige momenten op. En natuurlijk hebben wij als Wilde Vaart nog altijd een groot voordeel. In tegenstelling tot de waterscouts mogen wij machines gebruiken om ons onderhoud sneller te laten verlopen. Inderdaad dus: appeltje eitje…

En wat gaan we nou de komende jaren weer aan het onderhoud doen? Natuurlijk moeten we altijd nog onze eigen boten ieder jaar onderhouden maar verder leveren we vaak ook allerlei hand- en spandiensten in en rond het clubhuis. Zo hebben we dit jaar de wip gerepareerd zodat de boten weer het water uit konden en moeten we binnenkort de bank in ons hok maken omdat je daar toch niet op bleek te kunnen staan…

Kortom: een lekkere klus dus dat onderhoud. Genoeg om nog voor jaren mee bezig te zijn.